Min & Kizia's utveckling

Jag tänkte berätta lite kortfattat om min & Kizia's utbildning under det här halvåret som har gått. Först så tänkte jag skriva en dagbok från dag ett & berätta lite vad jag hade gjort, hur det hade gått osv. Men det varade inte länge, haha. Första dagen jag fick hem min lilla prinsessa lät jag henne bara ''känna'' det nya stället. Allt va nästan helt nytt för henne eftersom hon kom från Polen typ 1 månad innan hon kom till mig.

 När det hade gått någon dag började jag rida lite Dressyr på volten & det gick ju inte alls som jag hade tänkt mig. Hon slängde med huvudet & ville inte alls gå i riktig form, hon fuskade helt enkelt. Men efter några veckor blev hon riktigt fin & fick muskler där dom skulle sitta & därefter slutade hon att slänga med huvudet. Det kunde ha berott på att jag fick hem ett häst bett istället för ett ponny bett. Så vi böt bett & provade ett mindre & det fungerade lite bättre iallafall, men för att hon slängde med huvudet var nog för att hon inte hade fått riktiga muskler än & var ällmänt ostadig i formen. Så jag red ganska mycket med henne på volten ett tag & det gick bara bättre & bättre, men hon har ju sina dagar.

Efter jag hade haft henne i några veckor började jag hoppa lite på volten & det gick ju sådär kan man säga. Hon bara sprang mot hindret & hoppade hej vilt! Men vi kämpade & nu har jag hoppat 90 cm med henne som jag skrev i inlägget om Kizia. Så det går frammåt & det gillas!

Men så kommer vi till markarbetet. Hon har fortfarande problem med att respektera människor. Eller inte respektera men om man ska ta in henne från hagen in till stalle för att sätta fast henne i gången kan hon bara gå rakt fram & skita i att man står där & stoppar henne. Men det är bara ohyffs! Det ska vi träna bort. Mycket pyssla med henne & göra övningar så kommer det nog bli bra efter ett tag. Så småningom ska vi börja tävla så fort vi har fått riktigt grepp om hoppningen, det går bra nu men det kan gå bättre. Tänkte börja med att starta en LD som första tävling, har ju ingen aning om hon har varit ute på en tävlingsbana förut, antagligen inte så det blir spännande. Nu vet ni lite om min & Kizia's utveckling hoppas att texten duger. Det blev inet så jättelångt eftersom jag inte är bäst på att skriva texter.

 

Augusti                                                     Februari

Ser ni någon skillnad? Jag hade ingen bild på hela henne tyvärr

/ Elin

Kommentarer
Postat av: Fia

otroligt sööt! Är det en häst eller ponny? :)

2011-02-12 @ 16:38:15
URL: http://hopparen.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det där är ju Kizia från Karlshem? Hon kom ju till Sverige typ i våras, och till Aud i somras. Hon måste ju ha varit i Sverige i snart ett år nu, vaddå att hon kom från Polen en månad innan du fick henne? Haha :)

2011-02-13 @ 20:52:13
Postat av: Anonym

Ja, jag sa ju att hon hade varit i Sverige 1 månad innan jag fick henne & nu har hon varit det i ett halvår?

2011-02-14 @ 07:06:11
Postat av: Klara

Det är väl du som ridit till henne, hade henne på ett sommar ridläger, hon var hur fin som helst och vi hoppade en bana på 100 cm.

2014-04-30 @ 16:30:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0